Wednesday, September 2, 2015

Kalau saya mampu membeli syarikat insurans, kenapa saya perlu membeli polisi insurans?

Assalamualaikum semua,

Ada orang kata, "Kalau saya mampu membeli syarikat insurans, kenapa saya perlu membeli polisi insurans?". Inilah sebabnya..

Wang kita tak mungkin kita boleh bawa sampai ke dalam kubur. Tetapi apa yang kita manfaatkan orang lain dengan wang kita, itulah sedekah jariah yang boleh kita bawa sebagai bekalan. Biarlah takaful yang bayarkan bil hospital kita. Duit kita yang ada tu, gunakanlah untuk memanfaatkan orang lain. Bacakan kisah ini, semoga ada pengajaran yang kita boleh ambil daripadanya..

Isnin lepas, saya berpeluang berjumpa dengan seorang prospek yang diperkenalkan oleh sahabat saya. Saya memulakan presentation saya seperti biasa sehinggalah saya bertanya kepadanya, "ada siapa tak dalam keluarga yang mempunyai sakit kanser?". "Ada, ayah saya. Kanser paru2", ujar prospek saya ini.


Menurutnya, ayahnya dikesan mempunyai kanser paru2 pada umur 60an. Beliau merupakan seorang ahli perniagaan yang menjalankan perniagaan kedai makan. Sangat menjaga pemakanannya, tidak makan junk food dan tidak minum air berperisa. Tidak langsung mempercayai orang lain menjaga duitnya, jadi arwah tidak menyimpan duit di mana2 kecuali di savings account dan current account.

Apabila mendapat tahu arwah mempunyai kanser paru2, mereka mendapatkan konsultansi daripada seorang doktor pakar di salah sebuah hospital pakar swasta di ibu negara. Pada masa itu, mereka telah bersedia dengan wang yang mungkin akan perlu disediakan untuk sesi kimoterapi yang dianggarkan kira2 RM12,000 utk satu sesi. Full cycle adalah sebanyak 8 sesi. So cuba bayangkan berapa banyak duit nak kena sedia tuuuuuu...?

Tetapi, alhamdulillah, mungkin kerana amalan baiknya sebelum2 ini, Allah telah memudahkan urusan arwah. Doktor pakar tersebut yang juga doktor pakar di salah sebuat pusat rawatan respiratori milik kerajaan telah membawa arwah untuk mendapatkan rawatan di pusat rawatan tersebut merana katanya kes arwah agak unik kerana arwah juga mempunyai tibi. Kata prospek saya ini, "kami cuma bayar RM50 ms mula2 nak masuk tu, tp lepas tu rasanya bayar lagi murah, i pun sendiri tak tahu berapa byrnnya." (Kalau murah mana kita nak ingat harganya kan, klu mahal ingat juga sbb tengok duit berkepuk2 keluar dari purse hehe).

Namun arwah bapanya rasa amat terhutang budi kpd kebaikan doktor pakar ini. Iyalah, dia mampu membayar bil hospital swasta tetapi dapat pula dapatkan rawatan yang murah dan terus dengan doktor pakar ini. Berkali2 arwah ayahnya cuba memberi wang kepada doktor tetapi beliau menolak utk menerimanya pada setiap kali. "Ini memang kerja saya, tak perlu bayar pada saya,", ayat yang biasa doktor pakar ini ucapkan.

And guess what?

Kalau kita, mesti kita akan bfikir "wah bestnya, selamat duit aku, boleh la pergi melancong bila dah sihat ni kan.." Betul tak? Betul tak? Hahaha. Sebab saya terfikir mcm tu.

Tapi apa yang arwah ayahnya lakukan ialah, arwah mengambil jumlah yang sepatutnya arwah bayarkan kepada hospital swasta dan menyumbangkan kepada dana utk membantu research tentang kanser dan pesakit2 kanser! Arwah memanfaatkan wangnya untuk membantu orang lain! Subhanallah, mulianya hati arwah.. Subhanallah, bayangkan apa bekalan yang arwah dah bawa ke kubur (arwah sudah meninggal dunia kira2 lima tahun lepas), Allah bagi peluang kpd dia untuk menyiapakan bekalan amal jariah sebelum Allah menjemputnya. Subhanallah, untungnya arwah..



Kejadian yang dialami ayahnya, kata prospek saya, baginya adalah satu keajaiban. Mungkin drpd 1 juta rakyat Malaysia, baru seorang akan dpt peluang sebegini. Saya katakan, ia adalah satu rahmat yang Allah beri mungkin kerana kebaikan2 yang arwah buat sepanjang hayatnya.

Jadi, siapa kata orang kaya tak perlukan takaful? Dalam kisah di atas, arwah beruntung kerana mendapat peluang dapatkan rawatan semurah itu. Tetapi kita? Belum tahu lagi.. Jangan smpai duit yang kita kumpul ini digunakan untuk membayar bil hospital. Biarlah ia digunakan untuk membantu orang lain dalam menyediakan bekalan akhirat kita..









No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post