Monday, September 7, 2015

Ayah saya, hero saya..


Ramai orang bertanya, jadi saya jawab la ye..

Ya, kereta merah itu kereta saya tapi saya tidak berada di tempat kejadian sewaktu ia berlaku. Lelaki yg duduk di seat driver itu ialah ayah saya.

Ayah saya bw kereta saya krn Pak Tam (bukan nama sbnr) beritahu anaknya x mahu balik rumah kcuali kalau naik kreta merah. Dah puas mak ayahnya, polis, org ramai yg dtg memujuk tp dia tetap x mahu balik.

Tetapi siapa sangka, dia rupanya nak "naik" kereta merah. Sebab tu anda smua nampak dia baring dan duduk atas kereta tu. Pakcik yg bbaju biru bdiri di sebelah kereta itu ialah ayahnya, yang masih tidak putus asa memujuknya utk pulang ke rumah..

Selepas beberapa ketika dipujuk lagi, dia akhirnya akur utk msuk dlm kereta. Dia duduk di belakang dan ayahnya duduk di sebelah ayah saya. Ayah saya suruh dia mengucap, dia mengucap. Ayah saya tnya ingat Allah tak, dia jawab ingat..

Alhamdulillah dia akhirnya selamat di hantar ke rumah. Ayah saya dan ayahnya pergi mbuat laporan polis. Tetapi lps tu dia ambik keretanya dan lari ke tempat lain pula. Saya x tahu apa yg jadi selepas itu.

Harap2 dpt mnjawab psoalan smua. Dan kalau boleh, jangan sebarkan lagi gmbarnya yg tdedah auratnya itu. Walaupun kurang siuman, kita jgn lupa dia juga ada mak dan ayah, adik beradik dan saudara mara.

Barang siapa menutup aib saudaranya, Allah akan menutup aibnya pada hari kiamat (H.R. Bukhari).

Kepada ayah dan mak saya, terima kasih kerana mengajar saya bahawa erti kemanusiaan itu melebihi nilai kebendaan.

Dan pesan guru saya, jangan tertawa melihat orang gila kerana dia akan dapat masuk syurga tetapi kita yang waras ini, belum tentu pengakhirannya adalah syurga..

Wallahualam.

Pakar takaful bpengalaman,
Lin Che Mat
0136448832
www.linchemat.com

Sent from my Samsung device

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post