Monday, January 24, 2011

Sediakan Payung Sebelum Hujan

Gambar ehsan Deenganu, http://www.flickr.com/photos/deenganu/


Orang tua-tua selalu berpesan, sediakan payung sebelum hujan. Sebab tu walaupun anda naik kereta, pasti ada sekaki payung untuk “standby” dalam kereta, kalau-kalau kena juga redah hujan untuk menuju ke destinasi.


Takaful juga begitu. Sebelum terjadinya sesuatu musibah, milikilah ia sebelum terlambat. Meskipun langit cerah membiru, anda sebagai hambaNya tidak dapat mengagak bila awan mendung akan tiba.


Pernah tak tiba-tiba anda terdengar bunyi guruh pada hari yang cerah, lepas tu tiba-tiba je hujan pun turun? Pasti pernah. Kalau pada ketika itu anda tiada payung, pasti terdetik di hati anda “Kalaulah aku bawa payung tadi…”. Tetapi semuanya sudah terlambat. Siapa sangka hujan akan turun di hari yang cerah?


Anda cuma mampu merancang, tetapi Allah jua yang menentukan segalanya..Adakah anda tahu pagi esok akan ada kemalangan dalam perjalanan ke tempat kerja menyebabkan jalan sesak dan mengakibatkan anda terlewat masuk ofis? Anda mungkin merancang untuk bertolak pada jam 7 pagi, tapi adakah anda pasti anda akan sampai pada jam 8 pagi?


Anda cuma mampu merancang, tetapi Allah jua yang menentukan segalanya.. Adakah anda pasti apakah yg akan anda makan malam ini? Anda mungkin merancang untuk makan seafood di restoran, tetapi adakah anda pasti rasanya akan menepati citarasa anda? Adakah anda pasti tukang masak tidak akan termasukkan lebih garam malam ini?


Semuanya tidak pasti. Adakah anda tahu bilakah ajal akan datang menjemput? Adakah anda tahu bilakah nikmat kesihatan akan ditarik balik? Adakah anda tahu apa yang akan terjadi minggu depan? Semuanya tidak pasti. Sebagai hambaNya, anda hanya mampu merancang tetapi hanya Allah yang akan menentukan segalanya.


Jadi, rancanglah untuk menghadapi masa-masa sukar anda, sama ada untuk kepentingan diri sendiri atau keluarga yang ditinggalkan. Jika anda percaya bahawa anda hanya mampu merancang, tetapi Allah yang menentukan, kenapa masih bertangguh untuk sediakan payung sebelum hujan, sediakan takaful sebelum musibah terjadi?


Untuk maklumat lanjut bagaimana anda boleh merancang untuk menghadapi musibah dengan takaful, hubungi saya, Lin Che Mat, 0136448832 atau emel kepada noorhazlin@prupartner.com.my.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post