Tuesday, January 18, 2011

Insurans? Takaful? Tak Perlulah!



Saya masih muda, masih ditanggung oleh majikan, setiap bulan mendapat gaji tetap, anak-anak pun ditanggung oleh majikan saya kalau perlu ke hospital.. Kesimpulannya, tak perlulah insurans kan?

Sebenarnya insurans itu perlu diambil pada ketika anda rasa anda memang tak memerlukannya. Kerana apabila anda memerlukannya, anda tidak lagi layak untuk memilikinya.

Rasa-rasanya anak jiran sebelah yang masuk hospital sebab leukemia tu, perlukan insurans perubatan tak untuk membayar bilnya yang mencecah ribuan ringgit? Perlu, tapi dia sudah tidak layak..

Rasa-rasanya pakcik yang terlantar di Institut Jantung Negara yang menunggu masa untuk pembedahan tu, perlukan tak insurans? Perlu, tapi kesihatannya tidak melayakkan dia untuk memiliki insurans lagi..

Rasa-rasa anak-anak yang ditinggalkan oleh mak dan ayah akibat kemalangan memerlukan tak duit pampasan daripada insurans mak dan ayah mereka supaya mereka dapat ke sekolah seperti biasa? Perlu, tapi mak dan ayah mereka dah tidak layak memohon insurans lagi…

Jadi benarlah, insurans itu perlu diambil ketika anda rasa anda tak perlukannya. Kerana apabila anda perlukannya, anda mungkin sudah tidak layak untuk memilikinya lagi…














No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post