Monday, January 24, 2011

Berani tak?


Tidakkah anda berasa tersentuh apabila seorang kanak-kanak datang ke arah anda dan menadah tangannya yang kecil untuk meminta wang seringgit supaya dia dapat makan hari ini? Tidakkah anda terfikir mana ibu bapanya sehingga kanak-kanak sekecil itu perlu mengharapkan bantuan orang lain?



Tidakkah anda berasakan betapa bertuahnya anda tidak perlu berbuat begitu semasa kecil kerana ayah dan ibu anda menyediakan makanan untuk anda jamah setiap hari? Tidakkah anda terfikir tiadakah saudara maranya yang ingin menjaga kanak-kanak itu?



Tidakkah anda terfikir akan masa depan kanak-kanak itu- bagaimana pula dengan pendidikannya, adakah dia perlu menjadi pengemis seumur hidupnya? Tidakkah anda terfikir sama ada dia mempunyai tempat untuk berteduh malam itu?



Namun kerap kali, selepas memberikan apa yang dipintanya, kita akan terlupa akan nasib kanak-kanak itu. Kita terfikir, tiada apa yang dapat kita lakukan untuknya dan pasti ada orang lain yang akan menjaganya. Kita hanya mampu berfikir tentang nasibnya tetapi adakah kita sanggup menjaganya dan membelainya seperti anak kita sendiri?



Pastinya, kanak-kanak itu tidak dapat meneka nasibnya akan menjadi begitu kerana semasa ayah dan ibunya ada, dia begitu mewah dengan pelbagai barang mainan dan makan di restoran-restoran berhawa dingin. Namun, siapa menyangka, tiba-tiba ayah dan ibunya pergi menyahut seruan Illahi. Rupa-rupanya kemewahan itu hanya pinjaman- pinjaman daripada Courts Mammoth, Hup Seng dan beberapa buah bank. Jadi, tinggallah kanak-kanak itu sehelai sepinggang dan mengharapkan bantuan orang lain untuk dia meneruskan kehidupannya yang masih panjang.



Jika anda mempunyai anak-anak, pastikan anda tidak akan membiarkan anak anda menjadi seperti kanak-kanak di atas. Orang lain mungkin akan bersimpati dengannya, tetapi ia sekadar rasa simpati yang tidak dapat mengubah nasibnya. Pastikan keperluan hidupnya untuk makan, belajar dan bermain tetap dipenuhi meskipun anda mungkin pergi lebih awal, tanpa kesempatan untuk melihatnya membesar di depan mata.



Renunglah mata anak-anak anda dan fikirkan sama anda anda berani berkata, “Anakku, jika ayah dan ibu pergi dulu, kami akan pastikan makan dan minummu tersedia, rumah buatmu berteduh sentiasa ada, pakaianmu sentiasa baru dan pendidikanmu akan sentiasa terjamin.”. Berani tak?



Hubungi saya, Lin Che Mat di 0136448832 atau emel noorhazlin@prupartner.com.my untuk sebarang pertanyaan bagi menghadiahkan sebuah pelan takaful terbaik daripada PruBSN  untuk diri anda, demi kebaikan dan kebajikan anak-anak anda.

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post