Friday, October 16, 2015

Perbezaan antara rezeki yang berkat dan yang tidak

Assalamualaikum,

Pagi tadi, seperti biasa, untuk memulakan hari saya, saya mendengar CD Celik Hati Reset Minda oleh Prof Dr. Muhaya. Sebenarnya saya dapat CD ini percuma selepas melakukan Relex Smile dengan beliau pada awal tahun ini. Tetapi sejak hari itu apa yang boleh saya katakan ialah, ia bukan sahaja merubah pandangan mata saya yang boleh melihat tanpa memakai cermin mata tetapi juga telah dapat merubah cara saya melihat kehidupan. (saya recommend utk dgr cd ni ketika dlm kereta semasa memandu ke tmpat kerja sbb aura kita akan sangat positif utk memulakan hari kita, insya Allah!)

Beliau menyebut tentang perumpaan antara rezeki yang berkat dan yang tidak. Jadi, saya kongsikan di sini dalam bentuk lukisan. Lebih mudah untuk difahami insya Allah..


Rezeki yang berkat umpama air bersih yg banyak di dalam tangki. Apabila digunakan utk mandi dapat membersihkan badan, diminum dapat menyihatkan badan, dicium tidak menyakitkan deria bau.

Rezeki yang tidak berkat umpama air yang berisi bangkai tikus. Meskipun banyak, tetapi kotor. Jika diminum memudaratkan kesihatan, jika digunakan utk mandi membusukkan badan, apatah lagi jika dicium.

Elakkan menipu, memberi dan menerima rasuah, menggunakan harta pejabat untuk berbisnes, mengambil kesempatan di atas kesempitan orang lain. Kerana meskipun banyak habuannya, ia berbau bangkai tikus.

Wallahualam.

Pakar takaful berpengalaman,
Lin Che Mat
0136448832

Sent from my Samsung device

No comments:

Post a Comment

Total Pageviews

Ads Inside Post